top of page

Mijn fototentoonstelling opent opnieuw de kelderdeur

Bijgewerkt op: 7 dec. 2020

Goed nieuws voor zij die er de eerste maal niet konden bij zijn!


Mijn fototentoonstelling ZELFPORTRET - STOTTEREN opent opnieuw de kelderdeur in de Zebrastraat in Gent op 11 - 12 - 18 - 19 december 2020, telkens van 14 uur tot 18 uur.

Hartelijk welkom!


Naar aanleiding van Wereldstotterdag en het 25-jarig bestaan van vzw BeSt (= belangengroep voor mensen die stotteren) exposeren Jolien Demey en ikzelf ons 'Zelfportret' over ons stotteren.


Zelf stotter ik al sinds mijn kindertijd. Mijn interesse in fotografie startte reeds op 10-jarige leeftijd.


Ik ontdekte dat foto's me konden helpen bij het spreken. In 2014-2015 startte ik mijn opleiding fotografie aan CVOSG Brugge. Deze foto-expo is dan ook gebaseerd op mijn eindwerk.


Ik waagde me aan een niet zo evident thema. Want hoe kan je iets zoals spreken, stotteren - iets wat voornamelijk hoorbaar is - vastleggen in beelden? Toch ging ik de uitdaging aan. Ik ondervond dat ik enkel in mijn opzet zou kunnen slagen, door mijn eigen emotie en beleving van dat stotteren zou gaan onderzoeken en vastleggen.


Ik kan u zeggen dat dat geen evident proces is geweest... Vele, jaren had ik al die emoties weggedrukt en plots werd die doos van Pandora opnieuw geopend. Het werd een emotionele confrontatie en de start van een psychologisch verwerkingsproces om het stotteren eindelijk een plaats te gaan geven.


Dankzij vzw BeSt en de Zebrastraat kreeg mijn tentoonstelling een plaats in de kelderruimte. Er werd bewust voor die kelderruimte gekozen: symbool voor de belevingen en emoties die veel mensen die stotteren verbergen en onderdrukken. In de vakliteratuur spreekt men over de gevoelens onder ‘de ijsberg’. De buitenwereld ervaart enkel ‘het topje van de ijsberg’ en stotteren lijkt beperkt te zijn tot af en toe eens haperen bij het spreken maar de binnenwereld van iemand die stottert wordt vaak gekenmerkt door gevoelens van innerlijke strijd, frustratie omdat plots de controle bij het spreken wegvalt, angst, vermijding van spreeksituaties, schaamte …


Kom dus zeker eens langs. Jullie zijn allen van harte welkom!


P.S. Gratis inkom - Alle coronamaatregelen worden gerespecteerd

56 weergaven0 opmerkingen
bottom of page